Eigenaar-directeur Jos Huijbregts van Bakkerij Van Vessem in Haarlem deed de oproep tot een Broodvolutie dit weekend, tijdens het Brood&Bier-feest bij de hoofdvestiging van zijn bakkerij aan de Bingerweg. Daarbij waren zo’n honderdvijftig genodigden uit de bakkerijsector aanwezig.
‘Wat wordt jullie stip aan de horizon? Onze kinderen en hun kinderen betalen terug wat wij nu doen. Ik roep op tot een Broodvolutie. Welk graantje dragen jullie bij aan de wereld?’, daagde de ondernemer de aanwezigen uit. Broodvolutie staat voor brood-evolutie en brood-revolutie tegelijkertijd.
Lokale leveranciers
In een korte film kregen de aanwezigen een aantal lokale leveranciers van Van Vessem te zien. Zij vertelden hoe zij de ingrediënten telen, kweken of fokken: van graan tot appels en slagroom en roomboter. Huijbregts vraagt in zijn bedrijf eveneens een grote betrokkenheid van de medewerkers (‘we hebben geen leidinggevenden, alleen een planner – mensen zijn zelf verantwoordelijk’). Een aantal van hen kwam in de film aan het woord over het belang dat zij hechten aan duurzaam produceren.
Composteerbaar venster en zonnepanelen
Het is de ondernemer gelukt een broodzak met venster te maken, die volledig composteerbaar is. Zonnepanelen zijn aangelegd met steun van de gemeente Haarlem. Restbrood wordt al enige jaren vergist en inmiddels ook ‘gerecycled’ in Jopen-bier: ‘Ons dagelijks brood’. Op zijn beurt steunt Huijbregts projecten die een bijdrage leveren aan het behoud van de aarde.
‘Herinnering aan mijn boodschap’
De Haarlemse bakker vroeg een edelsmit armbandjes met een korenaar te vervaardigen, die de aanwezigen om de pols van hun buurman of -vrouw mochten doen. ‘Jij bent van Meer(w)aarde – akker Jos’ stond er op het doosje waar de armbandjes in zaten.
‘Het is eigenlijk een heel irritant ding, want het tikt steeds op je bureau als je aan het werk bent’, aldus Huijbregts. ‘Maar daarmee denk je wel iedere keer aan mij. En aan mijn boodschap.’
Nieuwe winkel in Bennebroek
De middag voorafgaand aan het feest – dat tevens diende ter afsluiting van de Oogstfeestweek voor de klanten – opende Van Vessem de nieuwste winkel van het bedrijf: een duurzame huiskamerwinkel in Bennebroek. Net als de winkel bij de hoofdvestiging heet ook deze zaak de Ontmoeting: ont-moeten en samenkomen staan er centraal, waarbij tegelijkertijd de verantwoordelijkheid van ondernemer, medewerkers en consumenten voor hun leefomgeving en het milieu worden benadrukt. ‘Ons Graan Jouw Brood’, staat er groot op een van de ramen van de nieuwe vestiging te lezen.
Jos Huijbregts wil hiermee de consument bewust maken van de herkomst van graan en het belang van die herkomst van die ingrediënten voor de footprint van de producten die hij bakt. De ondernemer staat een zo verantwoordelijk mogelijke productie van brood en banket voor en wil daar niet alleen zijn eigen verantwoordelijkheid voor dragen, maar ook zijn toeleveranciers en medewerkers in meenemen. Net als de consument, maar ‘duurzaamheid’ verkopen is een moeilijk verhaal, ervaart de bakker uit Haarlem. ‘Als je het woord duurzaamheid gebruikt, denken mensen dat het product duur is. Klanten begrijpen dat niet.’
True-pricing
Huijbregts heeft een manier gevonden om de klant wel duidelijk te maken wat duurzaamheid inhoudt. Aan de hand van true-pricing, geholpen door het bedrijf True Price uit Amsterdam, wordt helder wat een product – een brood in dit geval – kost aan ingrediënten en aan het verslepen en verschepen daarvan, plus de productiekosten als energie. Het Haarlemmer Meer Brood is het voorbeeld-brood waarmee Bakkerij Van Vessem dit duidelijk maakt: de footprint van dit brood is €0,17 tegenover €0,32 bij een conventioneel brood. Huybregts wil uiteindelijk toe naar een footprint van 1 cent.